[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 15-1 برگشت به فهرست نسخه ها
هویت حرفه ای خدشه دار: عامل بازدارنده یادگیری مراقبت های پرستاری در دانشجویان - یک مطالعه کیفی در ایران
شهرام براز پردنجانی1، ربابه معماریان*2، زهره ونکی1
1- دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، memari_r@modares.ac.ir
چکیده:   (23781 مشاهده)
زمینه و هدف: هویت حرفه ای خدشه دار باعث نارضایتی دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری می شود و پیامدهای رفتاری آن عملکرد مراقبتی ضعیف در بالین، کاهش انگیزه، تلاش کمتر برای یادگیری مراقبت پرستاری و شادمانی کم در محیط یادگیری را در پی دارد و بر کیفیت مراقبت از بیمار و اثربخشی نظام آموزشی تأثیرگذار است. این مطالعه با هدف تبیین اثرات هویت حرفه ای بر یادگیری مراقبت های پرستاری در دانشجویان انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع کیفی، 25 دانشجوی پرستاری در مقطع لیسانس به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف از دانشکده های پرستاری مامایی تهران و شهید بهشتی انتخاب شدند. از مصاحبه های نیمه ساختار یافته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روش آنالیز محتوی قراردادی، برای تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین الگوهای مرتبط مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: از تحلیل مصاحبه ها یک الگو با عنوان هویت حرفه ای خدشه دار به دست آمد. این الگو شامل دو طبقه پایمال شدن شأن و منزلت فردی- اجتماعی و بی صدایی پرستاران بود. نتیجه گیری: استفاده از الگوی هویت حرفه ای خدشه دار طراحی شده در این مطالعه در فرآیند یادگیری می تواند به مربیان و مدیران آموزشی کمک کند تا استراتژی هایی را برای تقویت هویت حرفه ای مثبت در دانشجویان پرستاری و به دنبال آن ارتقاء یادگیری آن ها به کار گیرند.
واژه‌های کلیدی: هویت اجتماعی، عملکرد مراقبتی، دانشجویان پرستاری، یادگیری، منزلت فردی اجتماعی
متن کامل [PDF 184 kb]   (3855 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/1/24 | پذیرش: 1393/3/25 | انتشار: 1393/5/6
* نشانی نویسنده مسئول: تهران- دانشگاه تربیت مدرس
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baraz-Pordanjani S, Memarian R, Vanaki Z. Damaged professional identity as a barrier to Iranian nursing students’ clinical learning: a qualitative study. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2014; 3 (3) :1-15
URL: http://78.39.35.47/article-1-101-fa.html

براز پردنجانی شهرام، معماریان ربابه، ونکی زهره. هویت حرفه ای خدشه دار: عامل بازدارنده یادگیری مراقبت های پرستاری در دانشجویان - یک مطالعه کیفی در ایران. مجله بالینی پرستاری و مامایی 1393; 3 (3) :15-1

URL: http://78.39.35.47/article-1-101-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4538