[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 16-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بکارگیری مدل بهینه سازی فرهنگ سازمانی آموزش به بیمار بر میزان اضطراب و رضایتمندی بیماران سوختگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
لیلا حصیمی1، مهین غیبی زاده1، سیمین جهانی*2، کوروش زارع1، بهمن چراغیان1
1- دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
2- دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، jahanisimin@yahoo.com
چکیده:   (19652 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش به بیمار به عنوان یکی از محورهای حاکمیت بالینی، در تمامی بیماران از جمله قربانیان سوختگی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی مدل بهینه سازی فرهنگ سازمانی آموزش بیمار بر میزان اضطراب و رضایتمندی بیماران سوختگی انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که به صورت نیمه تجربی انجام شد، 80 بیمار سوختگی به صورت غیر تصادفی انتخاب و در دو گروه مداخله (40 بیمار) و کنترل (40 بیمار) قرار گرفتند. ابتدا جلساتی جهت نهادینه سازی آموزش بیمار در پرستاران و مدیران پرستاری در ابعاد فرآیند برقراری ارتباط موثر، تصمیم گیری مشارکتی، هدف گذاری، برنامه ریزی، اجرا، ثبت، نظارت و افزایش انگیزه برگزار شد که اثربخشی این آموزش در بیماران توسط پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر و رضایتمندی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در مجموع 80 بیمار مطالعه را به اتمام رساندند. قبل از مداخله میانگین اضطراب موقعیتی در گروه کنترل و مداخله به ترتیب 40/4±12/47 و 86/4±55/45 بود که از نظر آماری معنی دار نبود (13/0=P)؛ این مقادیر پس از مداخله به ترتیب در گروه کنترل و مداخله به 36/5±70/43 و 08/4±45/38 رسیدند و اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان دادند (002/0=P). همچنین میانگین رضایتمندی افراد در گروه کنترل و مداخله قبل از مداخله به ترتیب 76/5±82/18 و 22/4±75/20 بود که پس از انجام مداخله، به ترتیب به 56/6±02/21 و 51/4±75/26 افزایش یافت که افزایش مقادیر، در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0=P). نتیجه گیری: نتایج نشانگر راهبردی بودن این مدل در ارتقای آموزش بیماران سوختگی از طریق ارتقای مهارت های آموزشی و انگیزه پرستاران، افزایش تعهد و مسئولیت پذیری سیستم بر اجرای بهینه آموزش بیمار بود؛ لذا به کارگیری این مدل در ارتقای سلامت این بیمارن پیشنهاد می گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بیمار، فرهنگ سازمانی، سوختگی، اضطراب، رضایتمندی
متن کامل [PDF 269 kb]   (2584 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/2/1 | پذیرش: 1393/4/7 | انتشار: 1393/5/6
* نشانی نویسنده مسئول: اهواز، بلوار گلستان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشکده پرستاری و مامایی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasimi L, gheibizadeh M, Jahani S, Zarea K, Cheraghian B. The effect of applying organizational culture improvement model of patient education on anxiety and satisfaction of burned hospitalized patients: a clinical trial. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2014; 3 (3) :16-28
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-109-fa.html

حصیمی لیلا، غیبی زاده مهین، جهانی سیمین، زارع کوروش، چراغیان بهمن. تأثیر بکارگیری مدل بهینه سازی فرهنگ سازمانی آموزش به بیمار بر میزان اضطراب و رضایتمندی بیماران سوختگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1393; 3 (3) :16-28

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-109-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331