[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 462-471 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش هوش معنوی و تغییرات مولفه های آن در پرستاران بخش ویژه
دکتر فاطمه گودرزی* ، سمیه ریاحی، دکتر شیرین حسنوند ، دکتر فرزاد ابراهیم زاده ، دکتر رضا مسعودی
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، goudarzi.f@lums.ac.ir
چکیده:   (475 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف
: هوش معنوی بعنوان توانایی رفتار با دلسوزی و خرد همراه با آرامش درونی و بیرونی، عنصر کلیدی در رویارویی با چالش های استرس زا در بخشهای مراقبت ویژه است که پرستاران این بخشها می توانند از آن به بهترین نحو در مدیریت شرایط استرس زای بخش و بیماران بهره مند گردند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش بر ارتقاء هوش معنوی و مولفه های آن صورت گرفته است.
روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی دوگروهه پیش آزمون - پس آزمون روی ۸۲ پرستار (۴۰ نفر در گروه آزمون و ۴۲ نفر در گروه شاهد) انجام شد. نمونه گیری به روش آسان در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان (شهید رحیمی و شهید مدنی) صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها مقیاس هوش معنوی کینگ با روایی و پایایی تایید شده بود. جمع آوری داده ها در سه نوبت قبل از مطالعه، بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مطالعه انجام گردید. جلسات آموزش هوش معنوی طی ۸ جلسه به صورت کارگاهی برای گروه آزمون برگزار گردید. در گروه شاهد هیچ گونه مداخله ای انجام نشد. تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی و  استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۵  در سطح معنی داری P=0.05 انجام شد.
یافته ها: آزمون تحلیل کوواریانس ( با تعدیل اثر مقادیر پایه هوش معنوی) نشان داد که اثر اصلی مداخله آموزش بر میانگین نمرات هوش معنوی معنادار بوده (p<0/05) به طوریکه میانگین نمرات هوش معنوی گروه آزمون از 53.37 در زمان قبل از مطالعه به 78.50 پس از مطالعه افزایش یافت. همچنین آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که اثر مداخله بر میانگین نمرات چهار حیطه هوش معنوی نیز معنادار بوده (p<0/05) به طوریکه آموزش باعث افزایش معنادار میانگین نمرات حیطه های هوش معنوی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد گردید.
نتیجه گیری: از آنجا که بر اساس یافته های مطالعه حاضر پرستاران بخش ویژه قبل از مطالعه از سطح متوسطی از هوش معنوی برخوردار بوده اما آموزش کارگاهی باعث ارتقاء سطح هوش معنوی آنها شده لذا با استفاده از پروتکل های آموزش هوش معنوی و تقویت آن در پرستاران می توان به آن ها در جهت سازگاری با استرس های محیط کاری و زندگی کمک کرده و به دنبال آن کیفیت کار مراقبتی آن ها را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، آموزش، پرستار، بخش ویژه
متن کامل [PDF 366 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goudarzi F, Riahi S, Hasanvand S, Ebrahimzadeh F, Masoudi R. Training the Spiritual Intelligence and Changing its' Components in Critical Care Nurses. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2019; 8 (3) :462-471
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1134-fa.html

گودرزی فاطمه، ریاحی سمیه، حسنوند شیرین، ابراهیم زاده فرزاد، مسعودی رضا. آموزش هوش معنوی و تغییرات مولفه های آن در پرستاران بخش ویژه. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1398; 8 (3) :462-471

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1134-fa.html



دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4107