[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 553-559 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اجرا و ارزشیابی برنامه مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
دکتر هایده حیدری ، دکتر رضا مسعودی ، کبری نوریان ، صدیقه جمالی*
دانشگاه علوم پزشکی ، s_jamali64@yahoo.com
چکیده:   (168 مشاهده)
مقدمه: یکی از ویژگیهای اصلی برای برقراری یک ارتباط مؤثر، داشتن مهارتهای ارتباطی مناسب است. افزایش کیفیت مهارتهای ارتباطی از اهداف جهانی است. هدف از انجام این مطالعه طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری بود.
روش کار:
این مطالعه در شش مرحله (ﺷﺶ ﮔﺎم ﮐﺮن) در دانشجویان پرستاری انجام شد. در مرحله اول و دوم به وسیله نیاز سنجی از دانشجویان از طریق فوکوس گروپ و انجام مصاحبه ها صورت گرفت و بر اساس این مرحله  گام سوم یعنی تعیین اهداف به شرح زیر مشخص شد که شامل:1- اهمیت مهارتهای ارتباطی را بیان نمایند2- انواع مدلهای ارتباطی را به کارگیرد 3- سناریوهای ارتباطی مختلف در نقشهای بی تفاوتی، همدلی، همدردی اجرا نماید4-  نحوه برنامه ریزی ارتباط در ملاقات با والدین را نمایش دهد. در مرحله چهارم برای اجرای برنامه فوق از روش­های مختلفی چون اسلاید، سناریو، و ایفای نقش به عنوان استراتژی مناسب برای رسیدن به اهداف فوق استفاده شد. این مراحل در اتاق مهارتهای بالینی دانشکده پرستاری مامایی انجام شد. در مرحله پنجم این روش به کار گرفته شد بدین صورت که سناریوهای مختلف مهارتهای ارتباطی توسط دانشجویان اجرا شد و در مرحله ششم پس از آن مهارت ارتباطی به کار گرفته توسط 52 دانشجو به روش نیمه تجربی مورد ارزشیابی قرار گرفت.
نتایج:
نتایج نشان داد که در بدو مطالعه، میانگین نمره کل مهارت‌های ارتباطی دانشجویان 3/72±5/95 بود و بعد از اجرای برنامه مهارتهای ارتباطی  نمره کل دانشجویان   3/07±13/92 ارتقایافت که تفاوت آماری معناداری مشاهده شد.
نتیجه گیری:
برنامه مهارتهای ارتباطی شیوه مناسبی برای بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری است. محققان پیشنهاد می کنند که ادغام برنامه مهارتهای ارتباطی در برنامه درسی دانشجویان پرستاری می تواند در برقراری ارتباط موثر با بیماران کمک کننده باشد.
واژه‌های کلیدی: برنامه مهارتهای ارتباطی، دانشجویان پرستاری، مدل کرن
متن کامل [PDF 277 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۹/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari H, Masoudi R, Noorian K, jamali S. The Design, Implementation, and Evaluation of a Communication Skills Program for the Nursing Students of Shahrekord University of Medical Sciences (Iran). Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2020; 8 (4) :553-559
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1149-fa.html

حیدری هایده، مسعودی رضا، نوریان کبری، جمالی صدیقه. طراحی و اجرا و ارزشیابی برنامه مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1398; 8 (4) :553-559

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1149-fa.html



دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4102