[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 678-688 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی اورم بر خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی کودکان نابینا
سرکار خانم زهرا دوزنده ، دکتر نرگس صادقی ، سرکار خانم مینا محمدی*
، mina.mohammady@khuisf.ac.ir
چکیده:   (152 مشاهده)
زمینه و هدف: نابینایی از جمله معلولیت‌هایی است که پیامدهای منفی روانی، عاطفی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد. آموزش خودمراقبتی در نابینایان می‌تواند در بهبود وضعیت روانی و اجتماعی کودکان مثمر ثمر باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتیاورم بر خودپنداره‌ بدنی و انزوای اجتماعیکودکاننابینا انجام شد.
روش بررسی: مطالعهی مداخله‌ای تکگروهی با طرح قبل و بعد که بر روی 28 نفر از کودکان نابینا در مدرسه نابینایان سامانی شهر اصفهان در سال 1397 انجام شد. برنامه آموزشی خودمراقبتی بر اساس الگوی اورم در قالب ۶ جلسه ۶۰ دقیقه‌ای به‌صورت گروهی، در قالب ۴ گروه ۷ نفره به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ ارایه شد سپس سنجش خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی این کودکان به ترتیب با استفاده از پرسشنامه‌های پیرز- هریس و آشر قبل و بلافاصله بعد از مداخله ارزیابی و ثبت شد. در نهایت، تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون ویلکاکسون و رگرسیون خطی‌ ساده انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که هیچ‌کدام از ابعاد خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی کودکان بعد از آموزش‌خودمراقبتی اورم نسبت به قبل از آن تغییر معناداری نداشته است (0/05< P). همچنین در بررسی همبستگی بین عواملی نظیر سن، جنس کودک و یا اطلاعات پایه والدین ارتباط معناداری با میزان تغییرات خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی در کودکان یافت نشد (0/05< P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد آموزش خود‌مراقبتی اورم تاثیری بر خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی در کودکان نابینا تاثیری نداشته است.
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: نابینایی، خودمراقبتی اورم، خودپنداره بدنی، انزوای اجتماعی
متن کامل [PDF 322 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/5 | پذیرش: 1399/4/23 | انتشار: 1399/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dozandeh Z, sadeghi N, mohammady M. The Effect of Orem’s self-care Education on Physical Self-concept and Social Isolation in Blinded Children. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2020; 9 (2) :678-688
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1173-fa.html

دوزنده زهرا، صادقی نرگس، محمدی مینا. بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی اورم بر خودپنداره بدنی و انزوای اجتماعی کودکان نابینا. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1399; 9 (2) :678-688

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1173-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227