[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 651-659 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه آموزشی ایمنی بیمار مبتنی بر تکنیک SBAR بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش مراقبت ویژه
دکتر شهرام اعتمادی فر* ، زینب صدیقی، دکتر رضا مسعودی ، دکتر مرتضی سدهی
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، sh.etemadifar@yahoo.com
چکیده:   (203 مشاهده)
زمینه و هدف: بخش مراقبتهای ویژه یکی از قسمت­های حیاتی بیمارستان جهت کاهش مرگ‌ومیر در بیمارستان است. بخشی که پرستاران نیاز به مهارت تصمیم‌گیری دارند. درواقع حل مسئله، یک موضوع مهم در فعالیت‌های بالینی است و تصمیم‌گیری یک شاخص مهم از این موضوع است، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تکنیک SBAR (وضعیت،سابقه،ارزیابی،توصیه) بر تصمیم‌گیری بالینی پرستاران بخش مراقبت ویژه انجام گردید.
روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی می‌باشد که جامعه آماری آن کلیه پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه بیمارستان‌های آیت­الله کاشانی و هاجر شهرکرد در سال 1398 (60 نفر) بودند، که به شیوه نمونه‌گیری آسان و با تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 30 نفر) اختصاص یافتند. برای گروه آزمون برنامه آموزشی مبتنی بر تکنیک SBAR برگزار گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ی تصمیم‌گیری بالینی لوری و همکاران (2001) قبل و یک‌ماه پس از اجرای مداخلات گردآوری شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس در نرم‌افزار SPSS (ویرایش 22) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نمره تصمیم‌گیری بالینی پرستاران گروه آزمون قبل از اجرای مداخله 44/5± 1/69 و بعد از مداخله 22/7± 8/80 بود )001/0>(p و در گروه کنترل قبل از اجرای مداخله 94/6± 6/70 و بعد از اجرای مداخله 72/6± 1/71 بود (0.214= P ). میزان تغییرات در گروه آزمون 79/3± 7/11 و در گروه کنترل 3 /2± 53/0 بود. نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی ایمنی بیمار مبتنی بر تکنیک SBAR تأثیر معناداری بر میانگین نمره تصمیم‌گیری بالینی پرستاران داشت.
نتیجه‌گیری: آموزش برنامه مبتنی بر تکنیک SBAR بر تصمیم‌گیری بالینی پرستاران مؤثر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌گردد مسؤلین و برنامه‌ریزان از این تکنیک بهره ببرند.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه: تصمیم گیری بالینی پرستاران، تکنیک اس بار (وضعیت، سابقه، ارزیابی، توصیه)، بخش مراقبت های ویژه، تحویل بالینی
متن کامل [PDF 319 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/14 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Etemadifar S, Sedighi Z, Masoudi R, Sedehi M. Evaluation of the effect of SBAR-based patient safety training program on nurses’ clinical decision-making in the intensive care unit. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2020; 9 (2) :651-659
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1177-fa.html

اعتمادی فر شهرام، صدیقی زینب، مسعودی رضا، سدهی مرتضی. بررسی تأثیر برنامه آموزشی ایمنی بیمار مبتنی بر تکنیک SBAR بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش مراقبت ویژه. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1399; 9 (2) :651-659

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1177-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227