[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( پائیز 1399 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 769-782 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت ورزی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی
سودابه شیرانی بروجنی1 ، طیبه شریفی* 2، رضا احمدی1 ، احمد غضنفری1
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی ، sharifi_ta@yahoo.com
چکیده:   (95 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از ابعاد مهم سلامت روان دانشجویان است که ناشی از نحوه ی ادراک شناختی و عاطفی شخصی از کل زندگی است، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت ورزی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.
روش بررسی : پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه ی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 350 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بودند.از بین کلیه دانشجویان تعداد 150 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و سپس از بین آن ها تعداد 90 نفر که نمره‌ی استرس تحصیلی بالاتری نسبت به میانگین گروه داشتند به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در سه گروه 30 نفره(دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند.در هر سه گروه،پرسشنامه بهزیستی ذهنی به‌ عنوان پیش‌آزمون تکمیل و پس از اتمام مداخلات، مجدداً پس‌آزمون و پیگیری برای هر سه گروه اجراء شد.داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس و کواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
 یافته‌ها: براساس نتایج،آموزش شفقت­ورزی و آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی ذهنی تاثیر معنی دار داشته اند(۰.۰۰۱ p <).همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت بین میانگین نمره­های دو گروه آزمایش در سطح ./05، معنی د­ار بوده است.این تفاوت­ها مربوط به بیشتر بودن تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش هیجانات منفی، افزایش بهزیستی روانشناختی و اجتماعی بود.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج این مطالعه میتوان از هر دو روش ( به ویژه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی) برای افزایش بهزیستی ذهنی دانشجویان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: شفقت ورزی، کاهش استرس، ذهن آگاهی، بهزیستی ذهنی، استرس تحصیلی
متن کامل [PDF 958 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/28 | پذیرش: 1399/5/13 | انتشار: 1399/11/19
* نشانی نویسنده مسئول: گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد،ایران
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shirani borujeni S, sharifi T, ahmadi R, ghazanfari A. Comparison of the Effectiveness of Compassion Group Training and Mindfulness-based Stress Reduction in Mental Well-being of Female Students with Academic Stress. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2020; 9 (3) :769-782
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1199-fa.html

شیرانی بروجنی سودابه، شریفی طیبه، احمدی رضا، غضنفری احمد. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت ورزی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1399; 9 (3) :769-782

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1199-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( پائیز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269