1- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشگاه آزاد اسلامی ، sharifi_ta@yahoo.com
چکیده: (95 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از ابعاد مهم سلامت روان دانشجویان است که ناشی از نحوه ی ادراک شناختی و عاطفی شخصی از کل زندگی است، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت ورزی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. روش بررسی : پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه ی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 350 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بودند.از بین کلیه دانشجویان تعداد 150 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و سپس از بین آن ها تعداد 90 نفر که نمرهی استرس تحصیلی بالاتری نسبت به میانگین گروه داشتند به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در سه گروه 30 نفره(دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند.در هر سه گروه،پرسشنامه بهزیستی ذهنی به عنوان پیشآزمون تکمیل و پس از اتمام مداخلات، مجدداً پسآزمون و پیگیری برای هر سه گروه اجراء شد.دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس و کواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: براساس نتایج،آموزش شفقتورزی و آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی ذهنی تاثیر معنی دار داشته اند(۰.۰۰۱ p <).همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت بین میانگین نمرههای دو گروه آزمایش در سطح ./05، معنی دار بوده است.این تفاوتها مربوط به بیشتر بودن تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش هیجانات منفی، افزایش بهزیستی روانشناختی و اجتماعی بود. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج این مطالعه میتوان از هر دو روش ( به ویژه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی) برای افزایش بهزیستی ذهنی دانشجویان استفاده کرد.
shirani borujeni S, sharifi T, ahmadi R, ghazanfari A. Comparison of the Effectiveness of Compassion Group Training and Mindfulness-based Stress Reduction in Mental Well-being of Female Students with Academic Stress. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2020; 9 (3) :769-782 URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1199-fa.html
شیرانی بروجنی سودابه، شریفی طیبه، احمدی رضا، غضنفری احمد. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت ورزی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1399; 9 (3) :769-782