[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( پائیز 1399 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 719-727 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی مراجعه کننده به مراکز آموزشی- درمانی ارومیه در سال 1398
نسرین حیدرزاده1 ، منیره رضایی* 2، حسین حبیب زاده3
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
2- مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، Monir. rezaer@gmail.com
3- 4- دانشیار،عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (102 مشاهده)
زمینه و هدف : این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی- درمانی ارومیه انجام شده است.
روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است که در سال 1398 با مشارکت 60 نفر از بیماران دیالیزی به روش نمونه­گیری در دسترس و با تخصیص تصادفی نمونه­ ها در دو گروه آزمون و کنترل (در هر گروه30 نفر) انجام شده است. قبل از انجام مداخله اطلاعات مربوط به نمونه­ها از طریق پرسشنامه­های جمعیت شناسی و خودکارآمدی بیماران دیالیزی جمع­آوری شد.سپس مداخله آموزش همتا  بر اساس نیازهای آموزشی بیماران در حیطه­های مختلف جهت گروه مداخله طراحی و به صورت چهره به چهره و انفرادی در طول دو جلسه از دیالیز اجرا شد. یک ماه بعد از پایان جلسه دوم مجددا پرسشنامه­ خودکارآمدی بیماران دیالیزی در اختیار هر دو گروه قرار گرفت و داده­ها با استفاده از نرم افزارspss نسخه 19 تحلیل شدند.
یافته ها: در مرحله پیش آزمون، آزمون آماری تی مستقل، تفاوت معنی­داری را در نمره خودکارآمدی بین دو گروه کنترل و مداخله نشان نداد( 0.05 p>). در حالی که در مرحله پس­آزمون، تفاوت معنی­داری در نمره خودکارآمدی دو گروه آزمون و کنترل وجود داشت(0.05 p<). همچنین آزمون تی زوجی، تفاوت معنی­داری را بین مرحله قبل و بعد از مداخله، در گروه آزمون نشان داد(0.05 p<).
 نتیجه گیری: آموزش توسط همتا باعث ارتقاء خودکارآمدی بیماران دیالیزی می­شود، لذا استفاده از این روش آموزشی برای بیماران دیالیزی در کنار سایر روش­های آموزشی پیشنهاد می­شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، همتا، خودکارآمدی، دیالیز
متن کامل [PDF 979 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/7 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1399/11/6
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه آزاداسلامی واحدارومیه دانشکده پرستاری ومامایی M‌onir. rezaer@gmail.com
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydarzadeh N, Rezaee M, habibzadeh H. Effect of Peer Education on Self-efficacy of Dialysis Patients Referring to Educational-medical Centers in Urmia in 2019. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2020; 9 (3) :719-727
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1219-fa.html

حیدرزاده نسرین، رضایی منیره، حبیب زاده حسین. تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی مراجعه کننده به مراکز آموزشی- درمانی ارومیه در سال 1398. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1399; 9 (3) :719-727

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1219-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( پائیز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269