زمینه و هدف : رفتار حرفه ای به عنوان یکی ازعناصرزیر بنای آموزشی حرفه ای، کارکنان پرستاری ومامائی را موظف به رعایت اصولی می نماید تا درکنار مددجوبا اطمینان واعتماد بیشتری مراقبت ها را دریافت نماید.
هدف: این پژوهش با هدف روانسنجی پرسشنامه وتعیین رفتار حرفه ای ماماهای شاغل در بلوکهای زایمانی مراکزآموزشی درمانی و بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درسال 1398 انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی با چک لیست استاندارد شده سنجش رفتارحرفه ای فراگیران وارائه دهندگان خدمات سلامت به ارزیابی 200نفراز ماماهای شاغل دربلوکهای زایمان پرداخته است.
یافته ها : نتایج درسه حیطه مواجهه با مددجو،مسئولیت پذیری و تعامل با همکاران که توجه به بیماربه عنوان یک انسان،رازداری،شناسائی نیازهای بیماربرآورده ساختن آنها،توجه به صحبت های بیمارورفتارمحترمانه با او،انجام وظایف محوله به نحواحسن،ارائه بازخورد مناسب همچنین رعایت قوانین بیمارستان،احترام به همکاراز مهمترین اولویت های یافته های مطالعه بودند.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد در حیطه مواجهه با مددجو ،توجه به مددجو به عنوان یک انسان ،گوش دادن به صحبت های مددجو ،رازداری،توجه به نیازهای بیمار و شناسایی آن ها،برخورد محترمانه با مددجو،استمرار مراقبت از مددجو و رعایت خطوط محدودکننده در تعامل با مددجو حائز اهمییت بودند.
rabiei L, ayazi Z. Psychometric Evaluation of a Professional Behavior Questionnaire of Midwives Working in the Delivery Wards of Hospitals under the Supervision of Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran, in 2019. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2020; 9 (3) :742-752 URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-1268-fa.html
رخشان منیژه، ربیعی لیلی، افشار لیلا، ایازی زهرا، احمدی سلیمان. روانسنجی و ارزیابی پرسشنامه رفتار حرفه ای ماماهای شاغل در بلوکهای زایمانی بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درسال1398. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1399; 9 (3) :742-752