[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 840-849 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش خود مراقبتی مبتنی بر کتابچه آموزشی بر سلامت جسمانی و روانی بیماران با تعویض مفصل لگن
سید کاظم موسوی* 1، محسن کمالی2 ، حامد عزیزخانی2
1- دانشکده پرستاری ابهر ، Kazemmoosavi69@gmail.com
2- دانشکده پرستاری ابهر
چکیده:   (2639 مشاهده)
زمینه و هدف : با وجود اینکه تعویض مفصل لگن از موفق ترین اعمال جراحی ارتوپدی بوده و از آن به عنوان جراحی قرن نامبرده می شود اما دوره بازتوانی پس از این جراحی معمولا طولانی بوده و می تواند سلامت جسمی و روانی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی آموزش خود مراقبتی مبتنی بر کتابچه آموزشی بر سلامت جسمانی و روانی بیماران با تعویض مفصل لگن انجام شده است.
مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده با گروه کنترل، تعداد60 نفر از بیماران مراجعه کننده به دو بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل (هر کدام 30 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 بود. در ابتدای مطالعه،  شرکت کنندگان فرم مشخصات دموگرافیک را تکمیل کردند. سپس به بیماران گروه آزمون، آموزش خود مراقبتی با استفاده از کتابچه آموزشی، به مدت 5 جلسه 45 – 30 دقیقه ای داده شد.  شرکت کنندگان روز ترخیص از بیمارستان و هشت هفته پس از ترخیص، حین مراجعه به درمانگاه، پرسشنامه کیفیت زندگی SF – 36  را تکمیل کردند. . داده ها توسط نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (کای دو، ویلکاکسون، من ویتنی) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: به طور کلی، در هر دو گروه، میانگین نمرات سلامت جسمانی و روانی دو ماه پس از ترخیص نسبت به زمان ترخیص افزایش معنی داری یافته بود (0.05P<). اما میزان این تغییرات در دو گروه متفاوت بود. به این صورت که تغییرات نمره سلامت جسمانی و روانی، حین ترخیص و دو ماه پس از آن در گروه آزمون به ترتیب±9/7817/33  و 12/47 ±27/69 و در گروه کنترل 9/45 ± 5/29 و 14/72 ± 5/49 محاسبه شد. مقایسه میانگین این تغییرات در دو گروه نشان داد افزایش در میانگین نمرات سلامت جسمانی و روانی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بیشتربوده است . (0.001P<).
نتیجه گیری:  استفاده از روش آموزش خود مراقبتی مبتنی بر کتابچه آموزشی سبب ارتقای سلامت جسمانی و روانی بیماران با تعویض مفصل لگن . لذا پیشنهاد می شود این روش بیش از پیش در برنامه های آموزشی بیماران تحت جراحی تعویض مفصل لگن مورد استفاده قرار گرفته و در پژوهش های بعدی اثربخشی سایر روش های نوین آموزشی نظیر آموزش مبتنی بر شبکه های اجتماعی بررسی می شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش خود مراقبتی، کیفیت زندگی، سلامت جسمانی، سلامت روانی، تعویض مفصل لگن
متن کامل [PDF 901 kb]   (1035 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/16 | پذیرش: 1399/9/22 | انتشار: 1400/2/11
* نشانی نویسنده مسئول: زنجان، ابهر، جاده ازناب، دانشکده پرستاری ابهر
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mousavi K, kamali M, azizkhani H. Effect of Self-care Training Using Educational Booklet on Physical and Mental Health of the Patients Undergoing Hip Joint Replacement Surgery. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2021; 9 (4) :849-840
URL: http://78.39.35.47/article-1-1284-fa.html

موسوی سید کاظم، کمالی محسن، عزیزخانی حامد. بررسی اثربخشی آموزش خود مراقبتی مبتنی بر کتابچه آموزشی بر سلامت جسمانی و روانی بیماران با تعویض مفصل لگن. مجله بالینی پرستاری و مامایی 1399; 9 (4) :840-849

URL: http://78.39.35.47/article-1-1284-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4538