1- دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی ،شهرکرد ، ایران 2- دانشیار ، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد،ایران ، sharifi_ta@yahoo.com 3- استادیار ، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران 4- دانشیار ، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد،ایران
چکیده: (2831 مشاهده)
زمینه و هدف: بسیاری از دانشجویان در دوران تحصیل استرس زیادی را تجربه میکنند که آسیب های روانی زیادی به آنها وارد میکند و این موضوع باعث احساس ناکارآمدی و نگرش انتقادی منفی نسبت به خود میشود. پژوهش حاضر با هدفبررسی اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودانتقادی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاریانجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 350 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بودند.از بین کلیه دانشجویان تعداد 150 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و سپس از بین آن ها تعداد 60 نفر که نمرهی استرس تحصیلی بالاتری نسبت به میانگین گروه داشتند به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره(یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند.در هر دو گروه،پرسشنامه خودانتقادی به عنوان پیشآزمون تکمیل و پس از اتمام مداخله، مجدداً پسآزمون و پیگیری دو ماهه برای هر دو گروه اجراء شد.دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل کواریانس با استفاده از نرمافزار23 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: براساس نتایج، آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش خودانتقادی تاثیر معنی دار داشته است (eta =7/27,f= 30/6, 0.001>p). نتیجهگیری: باتوجه به نتایج این مطالعه میتوان ازآموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای کاهش خودانتقادی دانشجویان استفاده نمود.
shirani Borujeni S, sharifi T, ahmadi R, ghazanfari A. Evaluation of the Effectiveness of Mindfulness-based Group Stress reduction Training on Self-criticism of Female Students with Academic Stress. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2021; 9 (4) :860-850 URL: http://78.39.35.47/article-1-1345-fa.html
شیرانی بروجنی سودابه، شریفی طیبه، احمدی رضا، غضنفری احمد. بررسی اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودانتقادی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی. مجله بالینی پرستاری و مامایی 1399; 9 (4) :850-860