[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 20-28 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین سلامت عمومی، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مامایی
آسیه نمازی، شیوا علیزاده *، سبحانه کوچک زاده طالمی
دانشجوی دکترای بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی و مربی گروه مامايی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، gelayolalizadeh@yahoo.com
چکیده:   (5158 مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت روان، نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفا می‌کند. هوش هیجانی که تعدیل کننده مهمی در فرآیند استرس می‌باشد، نقش بارزی در کاهش استرس، افزایش سلامت و بهزیستی روانشناختی دارد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین سلامت عمومی، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مامایی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش سرشماری بر روی کلیه دانشجویان مامایی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی رشت، (نیمسال دوم 92-1391) انجام شد. روش گردآوری داده ها پرسشنامه‌ایی مشتمل بر سه قسمت: مشخصات فردی، پرسشنامه‌های سلامت عمومی گلدبرگ و هوش هیجانی شیرینگ بود. یافته ها: میانگین نمره هوش هیجانی و سلامت عمومی دانشجویان به ترتیب 29/14±53/50 و 22/11±85/22 بود. اکثریت دانشجویان (60 درصد) در سطح سلامت کامل قرار داشتند. بین میانگین نمره کل سلامت عمومی و هوش هیجانی دانشجویان با میانگین معدل آنان ارتباط آماری معنی‌دار وجود نداشت؛ ولی بین میانگین نمره کل هوش هیجانی و نمره کل سلامت عمومی دانشجویان همبستگی آماری معنی دار مشاهده شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر بین مولفه های هوش هیجانی و مولفه های سلامت عمومی همچون عملکرد اجتماعی، افسردگی و اضطراب همبستگی مثبت وجود دارد؛ که میتواند منجر به ارتقای سطح تحصیلی گردد. از این رو توجه به هوش هیجانی و برنامه ریزی در جهت رشد آن برای حفظ سلامت عمومی امر بسیار مهمی است.
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، دانشجو، سلامت عمومی، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 218 kb]   (1935 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namazi A, Alizadeh S, Kouchakzadeh-Talami S. The correlation between general health, emotional intelligence and academic achievement together on midwifery students. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2015; 4 (2) :20-28
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-223-fa.html
نمازی آسیه، علیزاده شیوا، کوچک زاده طالمی سبحانه. بررسی ارتباط بین سلامت عمومی، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مامایی. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1394; 4 (2) :20-28

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-223-fa.html

دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.064 seconds with 798 queries by yektaweb 3506