[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 32-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر رویکرد چهارمرحله ای در مقایسه با روش بالینی مرسوم در بین دانشجویان مامایی درباره مهارت های اداره زایمان
شهلا محمدی ریزی، سهیلا محمدی ریزی *، مرجان محمدی ریزی
2- مربی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (3773 مشاهده)

زمینه و هدف: از انجاییکه روشهای جدید اموزشی برای ارتقای مهارت های دانشجویان علوم پزشکی لازم است لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر رویکرد چهارمرحله ای در مقایسه با روش بالینی مرسوم در بین دانشجویان مامایی درباره مهات های اداره زایمان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی برروی30دانشجوی مامایی(در هر گروه مورد و شاهد) در سال 1393-94 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. در ابتدا مهارت های مربوط به اداره زایمان توسط چک لیست استاندارد بررسی و مجددا پس از اموزش در هر دو گروه مورد(رویکرد چهارمرحله ای) و شاهد(اموزش بالینی مرسوم) مورد بررسی قرار ر گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14 و با استفاده از تی تست و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری کمتر از 5صدم در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج تی تست نشان داد بین نمره مهارت های اداره زایمان قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت در حالیه پس از مداخله بین دو گروه بین نمره مهارت های اداره زایمان تفاوت معنی داری یافت شد( P=0.001). نتایج ازمون تی زوجی نیز نشان داد بین نمره مهارت های زایمانی در هر دو گروه اموزشی چهارمرحله ای و روش مرسوم در پس از مداخله اختلاف معنی داری وجود داشت(P=.013,P=0.003). همچنین میزان افزایش نمره مهارت های اداره زایمان در گروه اموزش چهارمرحله ای و روش مرسوم به ترتیب 77% و 12% بود( P=0.006). نتیجه گیری: تکنیک اموزشی چهارمرحله ای می تواند موجب افزایش سطح مهارت های اداره زایمانی در دانشجویان مامایی شود بنابراین انجام این مدل اموزشی به منظور بهبود یادگیری در مهارت های اداره زایمانی توصیه می گردد.

واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: زایمان، ماما، یادگیری، مهارت، دانشجو، ایران
متن کامل [PDF 655 kb]   (986 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Rizi S, Mohammadi Rizi S, Mohammadi Rizi M. The effectiveness of the 4-stage approach compared to traditional clinical teaching among midwifery student's about delivery management skills. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2015; 4 (3) :32-39
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-260-fa.html
محمدی ریزی شهلا، محمدی ریزی سهیلا، محمدی ریزی مرجان. تاثیر رویکرد چهارمرحله ای در مقایسه با روش بالینی مرسوم در بین دانشجویان مامایی درباره مهارت های اداره زایمان. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1394; 4 (3) :32-39

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-260-fa.html

دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 792 queries by yektaweb 3461