[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 84-93 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر خود‌کارآمدی مادران کودکان مبتلا به تالاسمی
فاطمه جاجرمنه، زهره قضاوی *، طیبه مهرابی، مصطفی نجفی
مربی -عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، zohreh_ghazavi@mui.ac.ir
چکیده:   (3644 مشاهده)

زمینه و هدف: تالاسمی شایع ترین کم خونی مزمن ارثی در انسان است. استرس ناشی از بیماری، تأثیرات نامطلوبی بر خودکارآمدی در امر مراقبت از کودک بر روی اعضای خانواده به ویژه مادران بر جای می گذارد؛ بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر خودکارآمدی مادران کودکان مبتلا به تالاسمی انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که در بیمارستان سید الشهدا (درمانگاه امام رضا) اصفهان در سال 1393 انجام شد. 64 نفر از مادرانی که کودک مبتلا به تالاسمی داشتند، به شکل تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر ساخته خودکارآمدی والدین در مقابله با بیماری تالاسمی فرزند را در ابتدا و انتهای مطالعه و در مرحله پیگیری با گروه کنترل تکمیل نمودند. برای گروه آزمون 8 جلسه آموزش مدیریت استرس به شکل هفتگی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS و آزمون های آماری من ویتنی، تی مستقل و فیشر استفاده شد.

یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد، میان گروه آزمون و کنترل از لحاظ نمره خودکارآمدی قبل از مداخله اختلاف معنی داری وجود نداشت (0/148=P)، اما بلافاصله پس از مداخله (0/001=P) و همچنین یک ماه بعد از مداخله نمره خودکارآمدی در گروه آزمون به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود، به طور کلی خودکارآمدی مادران بلافاصله پس از مداخله و یک ماه بعد از آن نسبت به قبل از مداخله افزایش یافته است.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد، برنامه آموزش مدیریت استرس می تواند رویکرد مناسبی برای افزایش خودکارآمدی مادران دارای کودک مبتلا به تالاسمی باشد، لذا انجام این برنامه برای بهبود خودکارآمدی مادران دارای کودک مبتلا به بیماری های مزمن از جمله تالاسمی توصیه می شود.

واژه‌های کلیدی: تالاسمی، خودکارآمدی، مدیریت استرس.
متن کامل [PDF 653 kb]   (1032 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jajormaneh F, Ghazavi Z, Mehrabi T, Najafi M. The effect of stress management training program on self- efficacy mothers of children with thalassmia. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2016; 5 (2) :84-93
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-288-fa.html
جاجرمنه فاطمه، قضاوی زهره، مهرابی طیبه، نجفی مصطفی. تأثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر خود‌کارآمدی مادران کودکان مبتلا به تالاسمی. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1395; 5 (2) :84-93

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-288-fa.html

دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 795 queries by yektaweb 3461