[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 22-12 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی بر شادکامی و سلامت روان دانشجویان پرستاری
نظام هاشمی1، غیورباغبانی سیدمرتضی2، غلامرضا خدیوی3، فریده هاشمیان نژاد3، جمال عاشوری*4
1- دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
2- دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
4- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران ، jamal_ashoori@yahoo.com
چکیده:   (13756 مشاهده)

زمینه و هدف: درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی به عنوان دو روش رایج در ارتقاء شادکامی و سلامت روان شناخته شدند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی در بهبود شادکامی و سلامت روان دانشجویان پرستاری مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انجام شد. روش بررسی: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دختر پرستاری مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال 1393 بودند. از میان آنان 45 دانشجوی دختر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه (هر گروه 15 دانشجو) شامل گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه های آزمایش 10 جلسه (هر جلسه 70 دقیقه) با روش های درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. همه گروه ها پرسشنامه شادکامی آرگایل و لو و سلامت روان گلدبرگ و هیلیر را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 به روش های تحلیل چند متغیری و کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته های نشان داد میانگین پس آزمون شادکامی گروه شناختی رفتاری (19/1±78/3)، گروه طرحواره درمانی (12/1±67/3) و گروه کنترل (65/0±96/1) و میانگین پس آزمون سلامت روانی گروه شناختی رفتاری (91/0±23/3)، گروه طرحواره درمانیی (87/0±12/3) و گروه کنترل (70/0±68/1) بود. همچنین گروه های آزمایش یعنی درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی با گروه کنترل تفاوت معناداری داشتند. به عبارت دیگر گروه های آزمایش برخلاف گروه کنترل باعث افزایش معنادار شادکامی و سلامت روانی شده بود (05/0P&le). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد هر دو روش درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی توانستند شادکامی و سلامت روانی دانشجویان پرستاری را افزایش دهند. بنابراین درمانگران می توانند برای بهبود شادکامی و سلامت روانی دانشجویان از این روش ها استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: درمان، شناختی رفتاری، طرحواره درمانی، شادکامی، سلامت روانی، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 914 kb]   (29339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/10 | پذیرش: 1394/10/13 | انتشار: 1394/12/27
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi N, Seyed Morteza G B, Khadivi G, Hashemian Nejad F, Ashoori J. The effectiveness of cognitive behavioral therapy and schema therapy on happiness and mental health of nursing students. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2016; 5 (1) :12-22
URL: http://78.39.35.47/article-1-329-fa.html

هاشمی نظام، سیدمرتضی غیورباغبانی، خدیوی غلامرضا، هاشمیان نژاد فریده، عاشوری جمال. اثربخشی درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی بر شادکامی و سلامت روان دانشجویان پرستاری. مجله بالینی پرستاری و مامایی 1395; 5 (1) :22-12

URL: http://78.39.35.47/article-1-329-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4538