[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 57-67 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش هایِ آموزش بالینیِ دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه: آنالیز محتوای کیفی
میترا ذوالفقاری، فاطمه بهرام نژاد *، پروانه عسکری، محمود شیری
دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، bahramnezhad@razi.tums.ac.ir
چکیده:   (3675 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش دانشجویان پرستاری بخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه است. لذا دقت نظر در خصوص آموزش بالینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تبیین تجارب و چالشهای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه در خصوص آموزش بالینی طی رویکرد کیفی انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوای قراردادی در فاصله فروردین تا شهریور 1392 در دانشکده پرستاری و مامائی تهران انجام شده است. در مجموع 26 مصاحبه نیمه ساختارمند از 15نفر دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه که با روش نمونه گیری هدفمند وارد مطالعه شدند، انجام شد. جمع آوری داده ها تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه پیدا کرد. مدت مصاحبه ها بین 30 تا 60 دقیقه بود.تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آنالیز محتوای قراردادی انجام شد. یافته ها : از 15 شرکت کننده در مطالعه، 9 نفر زن و 6 نفر مرد بودند. دامنه سنی آنان بین 25 تا 34 سال بود. در مجموع 310کداولیه از متن مصاحبه‌ها استخراج شده که به دلیل تقریب مفهومی دو طبقه اصلی عوامل درونی و عوامل بیرونی شکل گرفت. در طبقه عوامل درونی زیر طبقات عدم هویت حرفه ای، عدم انگیزه و تجربه قبلی، و در طبقه عوامل بیرونی؛ تعاملات حرفه ای، عدم همخوانی آموزش نظزی و بالینی و مربی ناکارامد قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، عوامل درونی و بیرونی متعددی در آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه لازم است وتوجه به این عوامل درونی وبیرونی منجر به افزایش یادگیری دانشجویان این رشته می شود. توجه به عوامل درونی همچون انگیزه دانشجویان، تجربه قبلی و هویت حرفه ای آنها و همچنین عوامل بیرونی همچون انتخاب مربیان کارامد وشایسته، تعاملات حرفه ای و فراهم اوردن محیط مناسب می تواند در رفع چالشهای آموزشی این دانشجویان کمک کننده باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجو، کارشناسی ارشد، پرستاری مراقبت ویژه، آنالیز محتوای قراردادی
متن کامل [PDF 522 kb]   (1047 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zolfaghari M, Bahramnezhad F, Asgari P, Shiri M. Challenge of clinical education for critical care nursing students: qualitative content analysis. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2016; 4 (4) :57-67
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-357-fa.html
ذوالفقاری میترا، بهرام نژاد فاطمه، عسکری پروانه، شیری محمود. چالش هایِ آموزش بالینیِ دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه: آنالیز محتوای کیفی . مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1394; 4 (4) :57-67

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-357-fa.html

دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 795 queries by yektaweb 3461