[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 36-46 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر حمایت تلفنی بر رضایتمندی زنان از مراقبت های پس از زایمان
راضیه پیغمبر دوست *، زینب فدایی
مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، مرند، ایران ، razieh_21570@yahoo.com
چکیده:   (3315 مشاهده)

زمینه و هدف: رضایتمندی بیماران از خدمات دریافتی شاخص مناسبی برای سنجش کیفیت خدمات سلامت  است. میزان رضایت بیماران نشان دهنده توانایی کادر درمان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر حمایت  تلفنی بر رضایتمندی زنان در دوره نفاس انجام شده است.

مواد و روش کار: این پژوهش بر روی260  زن واجد شرایط در دوران پس از زایمان طبیعی دربیمارستان رازی شهرستان مرند که به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند، انجام گرفت. گروه مداخله علاوه بر مراقبت های روتین دوره نفاس، هفته اول دو بار، هفته دوم تا ششم یکبار در هفته مشاوره تلفنی به مدت 20 دقیقه دریافت نمودند. گروه کنترل مراقبتهای روتین نفاس را دریافت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل برگه ثبت اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه رضایت از مراقبتهای دوره نفاس بود که روز چهل و دوم  تکمیل گردید. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS و با ازمون های آماری کای دو ، فیشر وتی تست انجام شد.

یافته ها: : میانگین سنی مادران در گروه مداخله 63/5±57/25 و در گروه کنترل 63/5±61/24 بود. میانگین امتیاز رضایتمندی زنان در گروه مداخله 82/5±78/29 و در گروه کنترل 91/10±96/18 بود. بین میانگین امتیاز رضایتمندی در دو گروه مداخله و کنترل اختلاف آماری معناداری(000/0>p) مشاهده گردید. سطح رضایتمندی از مراقبت های دوران نفاس در گروه مداخله(79.4% ) در حد متوسط، و گروه کنترل(92.2%)ناراضی بودند. بین رضایت از مراقبت های دوران نفاس و سن(033/0=P)، شغل مادر(000/0>P)، تحصیلات پدر(000/0>P))، تحصیلات مادر(001/0=P)، محل سکونت(001/0=P)، تعداد حاملگی(021/0=P)، و جنس نوزاد(025/0=P) ارتباط معنادار آماری دیده شد.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد حمایت تلفنی رضایتمندی زنان پس از زایمان را افزایش داده و لذا توصیه می شود که این مداخلات، پس از زایمان  جهت افزایش آگاهی زنان و رضایتمندی آن ها به کار گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: نفاس- مراقبت تلفنی - پس از زایمان – رضایتمندی -حمایت تلفنی
متن کامل [PDF 1010 kb]   (924 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Peighambardost R, Fadaiy Z. Effect of Telephone support and Women satisfaction of Postpartum care. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2016; 5 (1) :36-46
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-360-fa.html
پیغمبر دوست راضیه، فدایی زینب. بررسی تاثیر حمایت تلفنی بر رضایتمندی زنان از مراقبت های پس از زایمان . مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1395; 5 (1) :36-46

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-360-fa.html

دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 789 queries by yektaweb 3461