[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 23-35 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش مهارت های توانمندسازی روان شناختی بر استرس شغلی پرستاران بخش های مراقبت ویژه
بتول پورابولی، سودابه اسفندیاری، طاهره رمضانی، سکینه میری *، یونس جهانی، نادره سهرابی
مربی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، miri.education@gmail.com
چکیده:   (4957 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: استرس شغلی، استرسی است که در آن، خواست محیط کار و در نتیجه فشارهای مرتبط با آن بیش از آن است که فرد بتواند از عهده ی آنها برآید پرستاری نیز ذاتا به عنوان یک شغل پر استرس شناخته شده است. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش مهارت های خود توانمندسازی روان شناختی در کاهش استرس های شغلی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه مرکز درمانی شهیدرجائی شیرازدر سال 1392 انجام گردید. مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی، 120 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه به صورت سرشماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. اطلاعات، قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده ی سطح استرس شغلی اسیپو(osipow) جمع آوری شدند.از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد سپس آموزش مهارتهای خود توانمند سازی برای گروه مداخله اجرا و و یک ماه پس از آموزش مهارت های خود توانمندسازی روان شناختی ، پرسشنامه توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . یافته ها: اختلاف معنی دار ی بین نمره استرس شغلی قبل و بعد از مداخله در بین دو گروه وجود دارد(002/0>p). میانگین نمره استرس شغلی قبل از آموزش در گروه کنترل 81/14± 68/256 در سطح شدید و پس از آموزش 16/5 ±8/265 نیز در سطح شدید می باشد میانگین نمره استرس قبل از آموزش در گروه مداخله با نمره ی18/6 ± 26/269در سطح شدید و پس از آموزش 97/17±70/251 می باشد. نتایج اختلاف معنی داری در نمره استرس کل در بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد(002/0>p). نتیجه گیری: توانمندسازی روانشناختی پدیده ای است که همه افراد شاغل با هر شرایطی نیازمند آن هستند و آموزش این شیوه برای همه افراد شاغل و کارکنان ادارات و سازمان ها به خصوص بخش درمان توصیه می شود. که با توجه به استرس های موجود در حرفه پرستاری؛ می توان جهت کاهش استرس پرستاران بخش های ویژه و افزایش کیفیت زندگی کاری وافزایش کیفیت خدمات ارئه شده آنان موثر باشد

واژه‌های کلیدی: آموزش، استرس شغلی، پرستار، مهارت های توانمند سازی روان شناختی
متن کامل [PDF 963 kb]   (1552 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouraboli B, Esfandiari S, Ramezani T, Miri S, Jahani Y, Sohraby N. effectiveness of their teaching skills to reduce stress job psychological empowerment of nursing staff in intensive care units in the center of Shiraz Shahid Rajaee 1392 .. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2016; 5 (1) :23-35
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-361-fa.html
پورابولی بتول، اسفندیاری سودابه، رمضانی طاهره، میری سکینه، جهانی یونس، سهرابی نادره. اثر بخشی آموزش مهارت های توانمندسازی روان شناختی بر استرس شغلی پرستاران بخش های مراقبت ویژه. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1395; 5 (1) :23-35

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-361-fa.html

دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 807 queries by yektaweb 3506