[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 75-83 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اجرای فرآیند پرستاری به شیوه "کارت های مراقبتی در دسترس" بر میزان رضایتمندی بیماران از نحوه مراقبت در بخش های ویژه بیمارستان گلستان اهواز
مهناز رحمانی، هوشنگ علیجانی *، بهمن دشت بزرگی، محمد حسین حقیقی زاده
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (3343 مشاهده)

زمینه و هدف: فرآیند پرستاری، استاندارد ارائه مراقبت های پرستاری می باشد. مراکز مختلف با توجه به شرایط و امکانات خود می توانند، شیوه ای از فرآیند پرستاری را که برای ایشان کارایی بیشتری دارد، انتخاب و اجرا نمایند. این تحقیق با هدف تعیین تأثیر اجرای فرآیند پرستاری به شیوه "کارت های مراقبتی در دسترس" بر میزان رضایت مندی بیماران از نحوه مراقبت در بخش های ویژه، انجام گردید.

روش بررسی: این یک مطالعه مداخله ای مقطعی با طرح مورد- شاهدی است که در بیمارستان گلستان شهر اهواز در سال 1393 انجام شده است. با توجه به معیارهای ورود به مطالعه و به صورت نمونه گیری در دسترس، تعداد 38 نمونه به عنوان گروه کنترل و 38 نمونه جهت گروه مداخله انتخاب و ارزیابی شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که جهت سنجش اعتبار علمی از روش اعتبار محتوا استفاده شد؛ همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (0/9=α) تعیین شد. به عنوان مداخله به مدت دو هفته فرآیند پرستاری به شیوه کارت های مراقبتی در دسترس، برای گروه آزمون اجرا شد و تأثیر آن بر رضایت بیماران سنجیده شد. در گروه کنترل مراقبت ها به روش روتین بخش انجام شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از آمارهای توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و جداول و برای مقایسه گروه ها از آزمون های کای اسکور، من ویتنی و تی مستقل استفاده شد.

یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که در گروه کنترل 28/90% بیماران از انجام مراقبت ها رضایت عالی داشتند، در حالی که در گروه آزمون 97/36% بیماران میزان رضایت خود را در حد عالی گزارش کردند. اختلاف معنی دار بین دو گروه از نظر رضایت از ارائه مراقبت های پرستاری وجود داشت (0/001>P).

نتیجه گیری: اجرای فرآیند پرستاری به شیوه کارت های در دسترس منجر به افزایش میزان رضایت مندی بیماران در مقایسه با شیوه روتین شده است و همچنین استفاده از این کارت ها، اجرای فرآیند پرستاری را به میزان بیشتری از حالت ذهنی به عینی تبدیل می کند که می تواند در زمینه صرفه جویی در وقت کمک زیادی به پرستاران بنماید.

واژه‌های کلیدی: مراقبت پرستاری، فرآیند پرستاری، کارت های مراقبتی، رضایت مندی بیماران.
متن کامل [PDF 672 kb]   (887 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani M, Alijani H, Dashtbozorge B, Haghighizadeh M H. Effect of the nursing process using via . Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2016; 5 (2) :75-83
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-604-fa.html
رحمانی مهناز، علیجانی هوشنگ، دشت بزرگی بهمن، حقیقی زاده محمد حسین. تأثیر اجرای فرآیند پرستاری به شیوه "کارت های مراقبتی در دسترس" بر میزان رضایتمندی بیماران از نحوه مراقبت در بخش های ویژه بیمارستان گلستان اهواز . مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1395; 5 (2) :75-83

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-604-fa.html

دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 801 queries by yektaweb 3506