1- بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، h_hoseini@nm.mui.ac.ir 3- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (10478 مشاهده)
زمینه و هدف:شیوع بیماریهای مزمن در دوران سالمندی از جمله دیابت با آموزش رفتارهای خودمراقبتی بهخصوص از طریق گروه همتا قابل کنترل است. با توجه به اینکه بیماران مسن شرایط ویژهای دارند و دچار عوارض بیشتری هستند، لذا آموزش خودمراقبتی در این بیماران از اهمیت ویژهای برخوردار است.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش با گروه همتا بر خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت در مراکز منتخب سلامت شهر اصفهان اجرا شده است. روش بررسی: کارآزمایی بالینی حاضر به مقایسهی 21 سالمند مبتلا به دیابت بالای 65 سال دریافتکننده آموزش توسط آموزشدهنده همتا و 23 سالمند دریافتکننده آموزش توسط آموزشدهنده غیر همتا (آموزش توسط محقق) پرداخته است (طی 4 ماه). نمونهها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. رفتارهای خودمراقبتی توسط پرسشنامه، در 4 حیطهی رژیم غذایی، ورزش، تست گلوکز و مصرف داروهای دیابت بررسی شد و نتایج بین دو گروه مقایسه شدند. جهت آزمونهای آماری از آزمون t مستقل و جهت مقایسه سه زمان در یک گروه از آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری استفاده گردید. یافتهها: نمره کل خودمراقبتی در گروه آزمون بهطور معنیداری از 5/61±31 به 7/01±42 بلافاصله بعد مداخله و 5/11±35/55 یک ماه بعد از مداخله افزایش یافت، درصورتیکه در گروه کنترل افزایش معنیدار نبود. در مقایسهی حیطههای مختلف، تنها در حیطه ورزش یک ماه بعد مداخله این تفاوت معنیدار بود (0/05=P). همچنین بین سطح تحصیلات با نمره خودمراقبتی رابطه مستقیم وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، آموزش در زمینه دیابت به بیماران سالمند توسط فرد همتا میتواند خودمراقبتی را در آنها ارتقا بخشد؛ بنابراین بهکارگیری آموزش با گروه همتا، میتواند بهعنوان یک روش موثر در بیماران دیابتی مسن توصیه گردد.
Ghasemi M, Hosseini H, Sabouhi F. The effect of peer group training on self-care of elderly with diabetes mellitus. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2017; 6 (3) :33-43 URL: http://78.39.35.47/article-1-667-fa.html
قاسمی مریم، حسینی حبیب الله، صبوحی فخری. بررسی تأثیر آموزش توسط گروه همتا بر خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت. مجله بالینی پرستاری و مامایی 1396; 6 (3) :43-33