[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 202-209 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش فرایند پرستاری بر تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت خلاقانه از بیمار
راضیه سادات بهادر ، عصمت نوحی ، سکینه سبزواری
گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، raziyeh.bahador@gmail.com
چکیده:   (785 مشاهده)
زمینه و هدف انسان‌ها با قدرت اندیشه انتقادی به دنیا نمی‌آیند و این قابلیت را به طور طبیعی بیش از اندازه‌ای که برای زنده‌ماندن نیاز دارند، کسب نمی‌کنند. بسیاری از انسان‌ها هیچ‌گاه آن را یاد نمی‌گیرند. در حالی که این روش به‌سادگی با استفاده از مربیان خبره آموزش داده می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش فرایند پرستاری بر کیفیت مراقبت پرستاری و تفکر انتقادی دانشجویان انجام شد.
روش بررسی این مطالعه به صورت تجربی روی ۴۰ نفر از دانشجویان ترم سه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد که به طور تصادفی به دو گروه ۲۰‌نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه مربوط به اطلاعات جمعیت‌شناختی، کیفیت مراقبت پرستاری و تفکر انتقادی بود. کارگاه آموزشی فرایند پرستاری مبتنی بر تفکر انتقادی در سه روز در گروه آزمون اجرا شد. نمره تفکر انتقادی دانشجویان و کیفیت مراقبت از دید بیماران قبل و بعد از مداخله در دو گروه اندازه‌گیری شد.
یافته ها بین نمره تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت پرستاری در گروه مداخله و کنترل، قبل از مداخله اختلاف آماری معنی‌داری وجود نداشت. نتایج بیانگر اختلاف معنی‌دار آماری در میزان نمره تفکر انتقادی بین گروه مداخله (۳/۳۵±۳۹/۹۹) و کنترل(۲/۳±۲۴/۱۹) و نمره کیفیت مراقبت در گروه مداخله (۳/۴±۳۷/۵۶) و کنترل (۲/۲±۸۳/۲۵) بعد از اجرای مداخله بود. میانگین نمره تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت پرستاری در گروه مداخله بعد از اجرای کارگاه آموزشی افزایش چشمگیری پیدا کرد.
نتیجه گیری از آنجا که اجرای کارگاه آموزشی توانسته است تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت پرستاری را افزایش دهد؛ بنابراین، می‌توان گفت، تغییر در فرایند آموزش و به‌کار‌گیری تفکر انتقادی در محوری‌ترین کار پرستار، یعنی فرایند پرستاری، دانشجویان و پرستاران را قادر می‌‌کند تا مراقبت پرستاری را با کیفیت بهتری انجام دهند.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، کیفیت مراقبت، آموزش، فرایند پرستاری
متن کامل [PDF 4110 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahador R S, Nouhi E, Sabzevari S. The Effect of Nursing Process Training on Critical Thinking and Quality of Nursing Care. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2018; 7 (3) :202-209
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-909-fa.html

بهادر راضیه سادات، نوحی عصمت، سبزواری سکینه. تاثیر آموزش فرایند پرستاری بر تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت خلاقانه از بیمار. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1397; 7 (3) :202-209

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-909-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855