[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 250-257 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دو روش ارزشیابی معمول و 360‌درجه در سنجش مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1397-1396
نسرین صمدی* ، شکوه ورعی ، شهرزاد غیاثوندیان ، ایراندخت اللهیاری ، شهره مشفقی
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت‌درمانی تهران، تهران، ایران. ، nasrin.samadi87@yahoo.com
چکیده:   (99 مشاهده)
زمینه و هدف ارزشیابی‌های مستمر بالینی و مداخلات لازم بر اساس نتایج آن‌ها، تأثیر انکارناپذیری در بهبود روند آموزش در همه سطوح دارند. با توجه به چنین اثراتی، به‌ویژه در پرستاری بر آن شدیم مطالعه‌ای با هدف تأثیر روش ارزشیابی ۳۶۰‌درجه در سنجش مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام دهیم.
روش بررسی این مطالعه از نوع مداخله‌ای بود که در آن همه دانشجویان کارشناسی پرستاری ورودی ۱۳۹۳ (۴۸ نفر) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، در بخش سوختگی بیمارستان فاطمی اردبیل شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه پژوهشگرساز سه‌قسمتی ارزیابی مهارت‌های بالینی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نسخه ۱۷ نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون‌های Independent t و Paired t استفاده شد.
یافته ها میانگین سنی واحدهای پژوهش‌شده ۰‌/۵۶±‌۲۳/۶۱ سال بود و حداقل و حداکثر به ترتیب ۲۰ و ۲۸ سال بود. از نظر جنسی ۲۷ دختر (۵۶/۳ درصد) و ۲۱ پسر (۴۴/۷ درصد) بودند. از نظر تحصیلی همه دانشجویان، ترم هفت مقطع کارشناسی بودند. میانگین و انحراف معیار نمره کل ارزشیابی معمول و ۳۶۰‌درجه بر مبنای نمره ۲۰ به ترتیب ۰/۸۸±‌۱۵/۸ و ۰/۶۱±‌۱۷/۶۶ به دست آمد. نتایج حاصل از آزمون تی زوج در مقایسه میانگین دو روش در یک گروه نیز اختلاف آماری معنی‌داری را بین دو روش نشان داد (۰/۰۵>‌P).
نتیجه گیری با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می‌توان اذعان داشت که استفاده از روش ارزشیابی ۳۶۰‌درجه با توجه به ویژگی‌ها‌ی بالقوه آن می‌تواند باعث درگیرشدن همزمان مربیان و پرستاران شود. همچنین این روش می‌تواند نقش مؤثری درکاهش خطاهای هاله‌ای، سنجش و ارزشیابی سلیقه‌ای دانشجویان از سوی استادان و مربیان و ارائه نمرات واقعی‌تر به دانشجویان در محیط‌های بالینی و انعکاس نقاط ضعف و قوت به دانشجو داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، ارزشیابی 360، پرستاری، مهارت‌های بالینی
متن کامل [PDF 4546 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadi N, Varei S, Ghiyasvandian S, Allahyari I, Moshfeghi S. Effect of 360-Degree Feedback on the Evaluation of the Clinical Skills of Nursing Students of Ardabil University of Medical Sciences. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2019; 7 (4) :250-257
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-933-fa.html

صمدی نسرین، ورعی شکوه، غیاثوندیان شهرزاد، اللهیاری ایراندخت، مشفقی شهره. مقایسه دو روش ارزشیابی معمول و 360‌درجه در سنجش مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1397-1396. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1397; 7 (4) :250-257

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-933-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921