[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 11-19 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دیدگاه واقعی و ترجیحی دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1394
آرزو شاکرمی، شهرام براز ، بیان صابری پور
مرکز تحقیقات مراقبت بیماری‌های مزمن، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، shahrambaraz@ajums.ac.ir
چکیده:   (1661 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت محیط یادگیری بالینی در آموزش دانشجویان پرستاری و بهبود عملکرد بالینی آنان، بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به محیط یادگیری بالینی ضروری به‌نظر میرسد. این مطالعه با هدف مقایسه دیدگاه واقعی و ترجیحی دانشجویان پرستاری از محیطهای یادگیری بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است. 203 دانشجوی پرستاری از دانشکده پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز پس از اتمام کارآموزی، نسخههای واقعی و ترجیحی پرسشنامه استاندارد محیط یادگیری بالینی را تکمیل نمودند. برای تجزیه‌و‌تحلیل دادهها از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های توصیفی (میانگین و انحراف‌معیار) و تحلیلی (تی‌زوجی) استفاده گردید.
یافته‌ها: مجموع نمرات دیدگاه ترجیحی نسبت به دیدگاه واقعی بالاتر بوده و اختلاف آن از نظر آماری معنی‌دار بود (P<0.001). بیشترین و کمترین میانگین نمرات دیدگاه واقعی به‌ترتیب مربوط به حیطه شرح وظایف (25/41) و حیطه فردی‌سازی (21/18) بود. بیشترین و کمترین میانگین نمرات دیدگاه ترجیحی به‌ترتیب مربوط شرح وظایف (29) و حیطه مشارکت (24/45) بود.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد، در دیدگاه ترجیحی دانشجویان انتظار دارند که مربی بالینی، شرح وظایف دانشجو را در بخش مشخص کند، شرایط لازم را برای تعامل دانشجو با مربی و پرسنل بخش فراهم آورد، تجـارب خود، روش تـدریس و فعالیت‌های یادگیری دانشجویان را بـه‌صـورت جدیـد، جذاب و مولد طراحی کند، دانشجو را در فعالیت‌های بخش و تصمیم‌گیری بالینی مشارکت داده و شرایط یادگیری را برای او رضایت بخش کند.

 
واژه‌های کلیدی: وضعیت موجود، وضعیت ایده‌آل، آموزش بالینی، دیدگاه دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 997 kb]   (413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shakarami A, Baraz S, Saberipoor B. Comparing actual and preferential viewpoints of nursing students about clinical learning environment in Ahvaz University of Medical Sciences, 2015. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2018; 6 (4) :11-19
URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-644-fa.html

شاکرمی آرزو، براز شهرام، صابری پور بیان. مقایسه دیدگاه واقعی و ترجیحی دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1394. مجله بالینی پرستاری و مامایی. 1396; 6 (4) :11-19

URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-644-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742