[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 633-624 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجارب اولین فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پرستاری از اجرای برنامه درسی و وضعیت پایان‌نامه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد: یک مطالعه کیفی
معصومه دل آرام* 1، شهرام اعتمادی فر1 ، سهند شمس2
1- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
2- دانشگاه شهرکرد
چکیده:   (2787 مشاهده)
زمینه و هدف: جهت ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش، تجارب دریافتکنندگان خدمات آموزشی و پژوهشی مهم بوده و از آنجائی که دیدگاههای اولین فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این زمینه تا بحال بررسی نشده، هدف مطالعه حاضر تبیین تجارب آنان از اجرای برنامه درسی و وضعیت پایاننامه بود.
 
روش بررسی: در این مطالعه کیفی که به روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد، 19 نفر از فارغالتحصیلان پرستاری به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام و تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. مصاحبهها بلافاصله پیادهسازی و تجزیه و تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری آنها با نرمافزار واننوت صورت گرفت. متن مصاحبهها چند بار بازخوانی، کدها باز استخراج و بعد در زیر طبقات دستهبندی و در نهایت زیر طبقات مشابه در طبقات اصلی قرار گرفتند.
 
یافتهها: نتایج در 7 طبقه اصلی دستهبندی شد که شامل آموزش تئوری نیازمند تغییر و ارتقاء، آموزش بالینی نیازمند تغییر و ارتقاء، پژوهش در راه تعالی، عملکرد مناسب استاد راهنما در هدایت پایاننامه، نیاز به ارتقاء عملکرد استاد مشاور، عملکرد مناسب مشاور آمار و لزوم رعایت شان دانشجو توسط اساتید و کارکنان دانشگاه بودند.
 
نتیجهگیری:
اگرچه در مطالعه حاضر، فارغالتحصیلان نقاط مثبتی را در اجرای برنامههای آموزشی و پژوهشی گزارش کردند، اما با چالشهای مختلفی نیز روبرو بودندکه اصلاح آنها نیازمند بازنگری سرفصل دروس توسط اعضای محترم هیئت بورد پرستاری همچنین نظارت دقیقتر دانشگاه بر روند اجرای فعالیتهای پژوهشی دانشجویان میباشد.
واژه‌های کلیدی: تجارب، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان پرستاری، برنامه درسی، وضعیت پایان‌نامه
متن کامل [PDF 397 kb]   (1091 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/4/6 | پذیرش: 1399/4/6 | انتشار: 1399/4/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delaram M, Etemadifar S, Shams S. The Experiences of the First Master of Nursing Graduates Regarding the Implementation of the Curriculum and Thesis Status at Shahrekord University of Medical Sciences, Iran: A Qualitative Study. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2020; 9 (1) :624-633
URL: http://78.39.35.47/article-1-1252-fa.html

دل آرام معصومه، اعتمادی فر شهرام، شمس سهند. تبیین تجارب اولین فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پرستاری از اجرای برنامه درسی و وضعیت پایان‌نامه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد: یک مطالعه کیفی. مجله بالینی پرستاری و مامایی 1399; 9 (1) :633-624

URL: http://78.39.35.47/article-1-1252-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4538