تبیین تجارب اولین فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد پرستاری از اجرای برنامه درسی و وضعیت پایاننامه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد: یک مطالعه کیفی
|
معصومه دل آرام* 1، شهرام اعتمادی فر1 ، سهند شمس2  |
1- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد 2- دانشگاه شهرکرد |
|
چکیده: (2787 مشاهده) |
زمینه و هدف: جهت ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش، تجارب دریافتکنندگان خدمات آموزشی و پژوهشی مهم بوده و از آنجائی که دیدگاههای اولین فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این زمینه تا بحال بررسی نشده، هدف مطالعه حاضر تبیین تجارب آنان از اجرای برنامه درسی و وضعیت پایاننامه بود.
روش بررسی: در این مطالعه کیفی که به روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد، 19 نفر از فارغالتحصیلان پرستاری به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام و تا اشباع دادهها ادامه یافت. مصاحبهها بلافاصله پیادهسازی و تجزیه و تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری آنها با نرمافزار واننوت صورت گرفت. متن مصاحبهها چند بار بازخوانی، کدها باز استخراج و بعد در زیر طبقات دستهبندی و در نهایت زیر طبقات مشابه در طبقات اصلی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج در 7 طبقه اصلی دستهبندی شد که شامل آموزش تئوری نیازمند تغییر و ارتقاء، آموزش بالینی نیازمند تغییر و ارتقاء، پژوهش در راه تعالی، عملکرد مناسب استاد راهنما در هدایت پایاننامه، نیاز به ارتقاء عملکرد استاد مشاور، عملکرد مناسب مشاور آمار و لزوم رعایت شان دانشجو توسط اساتید و کارکنان دانشگاه بودند.
نتیجهگیری:
اگرچه در مطالعه حاضر، فارغالتحصیلان نقاط مثبتی را در اجرای برنامههای آموزشی و پژوهشی گزارش کردند، اما با چالشهای مختلفی نیز روبرو بودندکه اصلاح آنها نیازمند بازنگری سرفصل دروس توسط اعضای محترم هیئت بورد پرستاری همچنین نظارت دقیقتر دانشگاه بر روند اجرای فعالیتهای پژوهشی دانشجویان میباشد. |
|
واژههای کلیدی: تجارب، فارغالتحصیلان، دانشجویان پرستاری، برنامه درسی، وضعیت پایاننامه |
|
متن کامل [PDF 397 kb]
(1091 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/4/6 | پذیرش: 1399/4/6 | انتشار: 1399/4/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|