[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد _4_VOLUME__ شماره _3_ISSUE__ صفحات 831-823 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری
فرزانه سلیمانی1 ، موسی آغال1 ، نسیم پرتاش1 ، امیر علی آقا2 ، اسماعیل مقصودی* 3
1- علوم پزشکی مراغه
2- دانشکده پرستاری بوکان
3- علوم پزشکی مراغه ، smko.umsu@yahoo.com
چکیده:   (3131 مشاهده)
چکیده
مقدمه: مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی یکی از درمان های شناختی –رفتاری نسل سوم یا موج سوم است که ریشه آن به آئین بودایی بر می گردد. به بیانی دیگر نوعی مراقبه و از جمله راه کارهای کاهش فشار روانی است. خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری موجب ارتقا یادگیری مفاهیم و مهارت های پرستاری در آنها خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش های مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی بالینی دانشجویان انجام گرفته است.
روش بررسی : مطالعه حاضر یک پژوهش تجربی با 46 نفر حجم نمونه می باشد که به صورت تصادفی از میان دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری بوکان انتخاب شده و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه خود کارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری است. مداخله مطابق دستورالعمل  .اجرای  جلسات ذهن آگاهی کابات زین اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه  20و آزمون های آماری توصیفی و تی مستقل انجام گرفت
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی بالینی دانشجویان بعد از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی دار دارد (p <./0001). میانگین نمرات خودکارآمدی دانشجویان در گروه مداخله بعد از  انجام  مداخله افزایش یافت (p <./0001) .
نتیجه گیری: حضور دانشجویان پرستاری در دوره ها و کارگاه های آموزشی فنون مبتنی بر ذهن تاثیر قابل توجهی در افزایش میزان خودکارآمدی بالینی آنان دارد؛ برگزاری چنین دوره های آموزشی علاوه بر ارتقا سطح خودکارآمدی دانشجویان می تواند باعث توسعه و پیشرفت سطح مراقبت های ارائه شده به بیماران شود.
واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، خود کارآمدی بالینی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 775 kb]   (1345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/23 | پذیرش: 1399/11/28 | انتشار: 1400/1/31
* نشانی نویسنده مسئول: smko.umsu@yahoo.com
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soleimani F. The Effect of Mindfulness-based Education on Nursing Students’ Clinical Self-efficacy. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2021; 9 (4) :823-831
URL: http://78.39.35.47/article-1-1270-fa.html

سلیمانی فرزانه، آغال موسی، پرتاش نسیم، علی آقا امیر، مقصودی اسماعیل. بررسی تاثیر آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری. مجله بالینی پرستاری و مامایی 1399; 9 (4) :831-823

URL: http://78.39.35.47/article-1-1270-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بالینی پرستاری و مامایی Journal of Clinical Nursing and Midwifery
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4538